måndag 17 augusti 2009

Något som inte borde hända!

Hej Åse,Var ute på nätet för att kolla efter kennlar som har sheltisvalpar till salu här i sydsverige. Letar efter en efterträdare till min mammas älskade lille Zantos som blev så grymt avrättad i onsdag. Såg att du hade länkar till tidningsartiklarna om vad som hänt och jag vill bara säga att jag tycker att det är jättebra. Skulle vilja att så många som möjligt engagerar sig i kampen för ett förbud att inneha, avla fram, ex- eller importera hundar med så här fruktansvärda egenskaper. Man får inte gå omkring beväpnad med vapen eller kniv men det är helt tillåtet att vandra runt bland andra människor och framför allt hundar med lustmördande kamphundar. Hunden attackerade och dödade bara för sitt eget nöjet skull. Den var på rymmen 400 m från sitt hem och här ute rör sig tusentals människor under sommarperioden så det var rena oturen att det var just Zantos som blev offer. Det kunde lika gärna varit vi som gått där och ingen av våra schäfrar hade heller kunnat klarat en sådan attack med livet i behåll. Hela vår familj är fortfarande i chock och vägen tillbaks kommer att vara lång och jag är osäker om min mamma nånsin kommer över det som hände. Eftersom min mamma är änka så var han hennes livskamrat och bäste vän, den som höll henne igång om dagarna och gav hennes liv mening. Så, Åse, du får gärna hjälpa mig i arbetet med att skapa en lågande debatt så att de sovande politikerna vaknar upp och beslutar om ett förbud. Frågan är bara hur många oskyldiga (hundar) som får sätta livet till innan dess.Zantos var en fantastisk hund och kom från Smedjenäs kennel, Våxtorp. Han skulle fylla sex år idag och hade haft många fina dagar kvar att leva. Vänligen Eva-Lena Ulvsfält

3 kommentarer:

Åse sa...

Fruktansvärt säger jag bara!
Och det är inte ovanligt!
Flera av mina valpköpare har varit med om att deras hund har blivit attackerad och dödad!

Viktoria sa...

Oj då, inlägget ovan har jag skrivit och inte Åse. Glömde logga ut
Viktoria

Emme sa...

Hemskt. Tänk om det händer min Evita. Mitt barn.
Jag skäms inte när jag kalla henne för mitt barn. Hon finns alltid med mig sen snart exact 1 år tillbax.
Detta som hände Smedjenäs hanen skulle mYCKET väl kunna hända E. När hon var valp var det SÅ nära att hon blev huggen av en stor rottweilerhane. Hon som har den har TVÅ helstryp och hon orkar INTE hunden när han morrar som värsta monstret. Jag är rädd för den. Mamma som haft många hundar är oxå det. Mina småsyskon oxå. Ändå går hon i en hage precoc utanföör mig, släpper lös hunden och om småbarnen som kan vara där ibland dyker upp - DÅ blir det inte alls kul.

Människor ska ha kontroll på sina hundar. Denna Rottweilern är FÖR aggressiv.
Hon har till och med varningsskylt innan dörren. Man vågar inte ens gå förbi henne på trottoaren.

Fick hon ingen ersättning från dom som ägde hunden? Det är vad dom MINST är skyldiga henne.
Jag stödjer järna detta.